sobota, 15 lipca 2017

#42 Iran - Jazd - Rowerem do Mongolii

Rano po śniadaniu ruszyliśmy w autostopową podróż do Jazd. To była nasza ostatnia noc w Isfahanie. YecDoost był tak miły że odprowadził nas na przystanek i dokładnie powiedział jak wyjechać z miasta. I dostać się w dobre dla nas miejsce gdzie możemy łapać stopa.
Gdy dojechaliśmy w okolicę uniwersytetu zrobiliśmy jeszcze karton z napisem gdzie chcemy jechać. Wyszliśmy na drogę i po chwili zatrzymał się autobus. Powiedzieliśmy że chcemy jechać za darmo i kierowca się zgodził. Podjechaliśmy jakieś 120 do miejsca gdzie musieliśmy się przesiąść. Jechał się dobrze. Była dobra droga i klima w autobusie. Za to na ulicy strasznie gorąco. Do tego wszyscy nas straszą że w Jazd będzie jeszcze bardziej upalnie. Zobaczymy.
Do Jazd dojechaliśmy przed wieczorem. Niestety nie mieliśmy załatwionego noclegu. A wszystkie zapytania o nocleg były odrzucone lub bez odpowiedzi. Do tego było strasznie gorąco. Znaleźliśmy miejską bibliotekę gdzie była klimatyzacja. Usiedliśmy tam jeszcze na chwilę by raz jeszcze poszukać osoby u której można by zostać na noc. Udało się! Znaleźliśmy przyjazna osobę w miasteczku obok Jazdy. Ponieważ było już późno i nie byli autobusu musieliśmy jechać zbiorową taksówka. Na szczęście w Iranie nie jest to drogie.
Następnego dnia zrobiliśmy sobie dzień wolny. Byliśmy zmęczeni podróżą a do tego było bardzo gorąco. Jedynie co to z naszym gospodarzem zwiedziliśmy samochodem okolicę. Wieczorem pojechaliśmy do Zoroastriańskiej wioski gdzie raz do roku odbywają się festiwale. Byliśmy tam do wieczora. Nigdy sami byśmy tam nie dotarli bo wioska jest ukryta na zboczu góry. Ponad nią wznoszą się pionowe skały. Z drugiej strony dotyka ciągnącej się po horyzont pustyni. To tam niegdyś zbudowali swą świątynie Zoroastrianie. Religia, która na tych terenach funkcjonowała do czasów najazdów arabskich. To Arabowie pod karą śmierci nakazywali zmianę religii na Islam. I tak jest do tej pory. Z małymi wyjątkami bo choć Iran jest republiką Islamska nie sto procent populacji tam żyjącej jest muzułmanami.